Nieuwsbrief 12: 1e testrit Lelystad.

12 april 2014.

 

Eindelijk is de nieuwe constructie klaar en we hebben deze week een succesvolle testrit gemaakt.

b_200_300_16777215_00_images_NB12-01.JPG

 

Technisch nieuws.

 

Er zijn een aantal belangrijke vernieuwingen doorgevoerd. Laten we eerst eens kijken naar de achterkant van de racer. 

b_200_300_16777215_00_images_NB12-02.JPG  b_200_300_16777215_00_images_NB12-03.JPG          

Op de linker foto is goed te zien dat het zitje iets naar voren is verplaatst, zodat daaronder de accu en de met perslucht bediende steunwieltjes een plekje hebben kunnen vinden. Linksonder zie je nog iets van de as van de trainingswielen(grote steunwielen). Deze zijn nu gemakkelijk te monteren en te demonteren maar voorlopig zal Aalt ze nog wel nodig hebben om te kunnen starten zonder om te vallen.

Op de rechter foto zie je dat het blokje bijna helemaal verdwenen is achter de nieuwe achterbrug. De “staart” van de racer zit nog met splitpennenvast zodat deze gemakkelijk aan- en afgekoppeld kan worden. Dat is handig bij het vervoer. Onder de bovenste framebuis zie je de schakelstang, welke helemaal vanaf de voorkant komt. Links van het midden zie je het scharnierpunt om verder naar het midden van de racer te kunnen komen en rechts zie je deels weer een scharnierpunt om een op-en-neer gaande beweging te maken voor het schakelen. Onderaan zie je de rubberen slang voor aanvoer, door de framebuis, van het koelwater voor de cilinder.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB12-04.JPG b_200_300_16777215_00_images_NB12-05.jpg

 

Hierboven de MAX elektronica welke we helaas nog niet kunnen gebruiken. Het blijkt dat onze ontsteking teveel storing geeft waardoor andere elektronica helemaal in de war gestuurd wordt. Daaronder de fles voor de benodigde luchtdruk en rechts het potje voor de nieuwe WP monoveer.

Op de rechter foto onze nieuwe Goodyear Eagla band. Speciaal ontworpen voor dragraces, zwaar uitgevoerd en geen profiel.

 

 

Aan de voorkant is er ook veel verandert. Uiteindelijk is toch maar gekozen voor een vrij traditionele oplossing met een radiateur, maar bij stilstand moeten we al rekening houden met 50 graden en bovendien mogen we geen rijwind koeling gebruiken want dat gaat ten koste van luchtweerstand.  De oplossing lijkt simpel en doeltreffend. 

 

b_200_300_16777215_00_images_NB12-06.JPG b_200_300_16777215_00_images_NB12-07.JPG

Linksboven het koelsysteem. Aalt heeft er meteen maar even duidelijk op geschreven wat de bedoeling is: 250 km/u of harden. Rechts de camera op het “dak” van de racer om thuis alles nog eens goed na te kijken hoe het gegaan is. Op de facebook pagina van Aalt vind je ook een stukje film hiervan.

 

De eerste trainingsrit in Lelystad.

Het was ons duidelijk gemaakt dat het niet toegestaan is om zomaar een weg op het industrieterrein in Zwolle af te zetten en daar dan een testcircuit van te maken., zoals we de vorige keer spontaan gedaan hebben.    Bij de zoektocht naar nieuwe mogelijkheden kwamen we er achter dat de testbaan van de RDW in Lelystad in de avonduren gehuurd kan worden. Dus, geen risico nemen en dat doen. Dinsdagavond 8 april konden we terecht. Was het die maandag nog prachtig mooi en warm weer, die dinsdag was het totaal anders. Regen, hagel en harde wind bij een temperatuur van amper 6 graden (gevoelstemperatuur: ver onder nul). Lang geen ideale omstandigheden dus en er werd lang getwijfeld of het wel door kon gaan. Gelukkig klaarde het tegen de avond weer wat op en het feest kon beginnen. Door een beetje zenuwachtige crew  werd de tulp uitgeladen en in gereedheid gebracht. Na wat laatste controles kroop rups Aalt in zijn stalen cocon en werd hij aangeduwd.  Even wat warmdraaien  om het mechaniek op temperatuur te krijgen en daarna vertrok hij, maar na een paar meter sloeg de motor af en stond hij weer stil. Het is me niet duidelijk geworden wat hiervan de bedoeling was: schakelde hij niet goed of wou hij de spanning nog wat verder opvoeren? Na de tweede poging ging hij zwabberend van links naar rechts van start, maar al gauw kreeg hij de trainingswieltjes in de lucht en ging het verder als een echte motor op twee wielen. 

De RDW testbaan is een prachtige kombaan, d.w.z. 2 kombochten met daartussen rechte einden van ca. 1,5 km, gelegen naast het vliegveld Lelystad. Op Google Earth kun je de baan gemakkelijk vinden en een beeld krijgen van hoe het er uit ziet.  Net toen Aalt de motor op 2 wielen had moest hij alweer afremmen voor de eerste bocht, waar hij wel langzaam door moest want de constructie is niet gebouwd om bochten te kunnen maken. Na een paar rondjes ging het prima op de rechte stukken en werd besloten om met een auto mee rond te rijden om vanuit de kattenbak foto’s te maken. Gerrit dacht dat hij Aalt gemakkelijk voor kon blijven met de auto, maar dat pakte toch anders uit. Na de eerste bocht accelereerde Aalt volop en Gerrit kon met de auto dat tempo van het 50cc-tje niet bijhouden. Toerenteller en snelheidsmeter zijn nog niet aangebracht, maar we schatten toch dat Aalt op de rechte stukken ca. 150 km per uur haalde voordat hij weer in de remmen moest voor de volgende bocht.

We zijn dik tevreden over het resultaat van de test. Dit is een grote stap vooruit. De constructie is goed, dus we kunnen nu ook starten met de bouw van de stroomlijn. 

 

b_200_300_16777215_00_images_NB12-08.JPG

Maarten helpt Aalt met z’n 5-punts veiligheidsgordel terwijl  Gerrit nog wat laatste controles  uitvoert.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB12-09.JPG

Het is duidelijk: Aalt komt binnen in de pits en geeft aan hoe de test is verlopen.

 

Hier:  https://www.youtube.com/watch?v=ZJdvzI62Zpc

vind je een link naar een klein stukje film van de geslaagde testrit. Wat een geluid!

 

Planning.

We gaan nu beginnen met de stroomlijn. In een tekenprogramma op de computer hebben we een model van de record machine. Daarmee kunnen we precies op schaal een model frezen uit piepschuim, zodat we een piepschuim model met de juiste afmeting krijgen. Daarmee kan dan een polyester mal gemaakt worden en met die mal kunnen we vervolgens de polyester stroomlijn maken. Dat is nog lastig genoeg, vooral het maken van een cockpit, waardoor Aalt kan instappen en welke zowel van binnen als van buiten geopend moet kunnen worden. Ondertussen moeten we de elektronica in orde maken en de wielkasten moeten nog dicht gemaakt worden zodat er geen zout in de racer kan komen. We willen aan het eind van de 10 mijlen natuurlijk geen zoute haring uit het polyester halen, maar een fitte Aalt die ook nog een keer in tegenovergestelde richting kan rijden.  En dan natuurlijk nog veel trainen. Ook zonder de trainingswielen aan de zijkant en starten vanaf de kleine steunwieltjes. Nog veel te doen dus voordat we met stroomlijn een keer op z’n hardst kunnen gaan en dan zal dat ergens anders moeten dan in Lelystad.

Wij hebben nu met blokje nr.1 gereden welke zo’n 20 pk’s heeft. Blokje nr. 2 zit onder de oude Kreidler GP-racer van Aalt en staat al een tijdje op de testbank voor verdere ontwikkeling en ook dat gaat erg goed.  We zitten in de buurt van de 24 PK’s en dat is ongekend veel voor een 50 cc-tje.

 

Voorbereiding Bonneville.

Ons “Bonneville Support Team” bestaande uit Aalt Doldersum uit Los Angeles en Jan Engelbertink uit Oldenzaal is ook al flink bezig geweest. We hebben een grote camper beschikbaar met een plaatsje op de KOA camping in Wendover West. Dat wordt ons basiskamp, op korte afstand van het zout. Daarnaast hebben ze een pick-up met een grote trailer beschikbaar waarmee de Groene Tulp vervoerd kan worden  en veel elektrisch gereedschap zodat we niet alles vanuit Nederland mee hoeven te nemen. Hulde mannen!

I.v.m. het festival  “Burning Man”  hadden we grote moeite om een camper te kunnen huren en nu hebben we er ineens 2 stuks. We kunnen er eentje  annuleren, maar mochten er onder de lezers nog mensen zijn die ook naar Bonneville willen en nog een camper zoeken, meld je dan snel bij ons om een camper van ons over te nemen.

 

Sponsoring.

Het valt niet mee om een grote sponsor te vinden. Gelukkig hebben we wel weer enkele sponsoren gevonden voor een flinke bijdrage: kreidler.nl en Bouwbedrijf Kingsbergen uit De Westereen. Daarnaast druppelen er nog nieuwe leden van de club van 50/100 binnen en dat bij elkaar helpt ons om door te kunnen gaan, maar er is meer nodig. Je kunt ons enorm helpen door ons mensen aan te dragen die ons ook willen ondersteunen. We moeten ook op dit terrein vooruitgang boeken, zeker nu we technisch zo’n goede voortgang boeken.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB12-10.JPG

Na afloop van de training nog even een foto van het team met vlnr Aalt, Cees Lubbers,

Maarten Fijlstra  en Gerrit Tuenter.

 

Met vriendelijke groet van het team

De Groene Tulp.

 

Website: www.groene-tulp.nl

e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing  Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl

: Строительство домов под ключ. Быстрая строительство домов под ключ недорого. Строительство кирпичных домов под ключ. Технология строительства каркасного дома. Качественное строительство каркасных домов. Строительство домов каркасно щитовых. Ремонт крыши частного дома. Быстрый ремонт своими руками частный дом. Частный дом капитальный ремонт. Самоделки для рыбалки видео. Лучшие самоделки для рыбалки своими руками. Самоделки для рыбалки фото.
Укладка ламината своими руками. Какова стоимость укладки ламината. Работа укладка ламината. Бизнес идеи для начинающих. Как начать бизнес без вложений. Строительный бизнес с чего начать. Фото поделки своими руками. Лучшие поделки для сада своими руками. Как сделать поделку своими руками. Дизайн гостиной фото. Красивый дизайн гостиной в квартире. Гостиные маленькие дизайн.