Nieuwsbrief 18: We hebben een nieuw Wereldrecord!!!

Zondag 24 aug. 2014

 

 Direct bij de eerste poging is het Aalt Toersen gelukt om een nieuw Wereldrecord te rijden in de 50cc  motorcycle, “partly streamlined” klasse op de Bonneville Zoutvlakte, Utah, USA.

Na heel veel slecht weer en regen in de afgelopen weken,  leek het er op dat dit jaar de Bonneville Motorcycle Speed Trials niet door konden gaan. Gelukkig is het  vandaag uitstekend weer en de banen liggen er redelijk goed bij. De windsnelheid is laag en dat is ook nodig voor gunstige omstandigheden , want om FIM erkenning voor een Wereldrecord te krijgen moet je de gemeten afstand in 2 richtingen afleggen binnen een tijdsbestek van twee uren. Ben je te laat met je “return run”, dan vervalt je recordpoging.

De Speed Trials week werd vanmorgen begonnen met een Riders Meeting waarin alles nog eens goed uitgelegd werd. De organiserende American Motorcycle Association (AMA) heeft haar eigen records, maar dit evenement is gecertificeerd door de wereldwijde motorsport organisatie FIM. Dus nadat de Riders Meeting voor de AMA was afgelopen,  moesten de deelnemers die FIM erkenning willen voor een Wereld Record zich daarna melden bij de FIM officials om daar te horen wat de FIM spelregels zijn. Het moet gezegd worden dat alle officials vrijwilligers zijn die de Speed Trials als hobby hebben en ontzettend vriendelijk zijn ook erg met ons meeleven en ons veel succes wensten.

De racebanen op de zoutvlakte zijn zo ontzettend groot, dat je gemakkelijk kunt verdwalen. Vanwege de zoutconditie had de AMA de twee banen iets korter gemaakt dan gebruikelijk. De baan waar wij onze recordpoging mochten doen noemen ze de “Mountain Course” en was dit keer 5 mijlen lang met tussen mijl 3 en 4 de tijdmeting. Aalt reed zijn eerste run een gemiddelde van ruim 99 mph, wat ruim voldoende is voor een wereldrecord, want dat record staat op ruim 81 mph. Hiermee was hij “qualified” voor de return run. Onder begeleiding van een official moesten we met de racer terug naar “impound” (parc fermee) waar de officials een aantal zaken checken. Goed op tijd voor de return run kregen we het seintje om een official in een auto te volgen naar het einde van de Mountain Course. Daar stonden 2 officials op ons te wachten die het heel fijn voor ons vonden, maar ook blij waren dat zij eindelijk ,ook wat te doen kregen door Aalt te mogen starten met een groene vlag. We dachten dat we dit keer wat wind mee hadden en wellicht meer snelheid zouden kunnen maken en boven de 100 mph zouden kunnen komen, maar dat viel wat tegen. Aalt vertelde dat hij eerst de wind opzij had en pas op het laatst wind mee had, maar hij kon niet merken dat het sneller ging. Dat klopte ook wel, want zijn tweede tijd was ruim 97 mph. Dus iets minder, maar toch wel ruim voldoende voor een nieuw Wereld Record. Met onze service truck hebben wij Aalt weer opgepikt en opnieuw onder toezicht van een official ging het weer terug naar Compound. Daar moesten opnieuw administratieve handelingen verricht worden en enkele technische mensen van de AMA en FIM gingen alles controleren. De cilinderkop moest gedemonteerd worden om heel precies de cilinderinhoud te kunnen meten. Gelukkig was het allemaal in orde en staat het record vast, hoewel het allemaal nog bevestigd moet worden door de bobo’s op het hoofdkantoor van de FIM in Geneve. Voorlopig moeten wij het doen met de strookjes van de tijdwaarneming.

Met al het wachten en controleren is de dag zo voorbij. Vanavond gaan we op de camping proberen nog wat verbeteringen aan te brengen en kijken of we morgen, of later deze week, het record nog wat scherper kunnen stellen. Het hele circus moet dan wel weer opnieuw, dus machinekeuring, kwalificeren, impound, returnrun, weer impound en controle.  Alleen als een recordpoging mislukt, dan hebben we  kans op een tweede poging. Lukt de eerste poging, dan blijkt dat je die dag niet toekomt aan een tweede poging want na 17.00 u. mag je niet meer in de startrij gaan staan.

Het was meteen de eerste dag een zeer succesvolle dag. Nou maar hopen dat het weer goed blijft en het record in de loop van de week nog wat scherper kunnen stellen.

 

Groeten uit Wendover, USA

Team Groene Tulp / CL  Classics Racing

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-01_meeting.jpg

De Riders meeting was erg druk bezocht en duurde aanzienlijk langer dan dat wij in Nederland gewend zijn.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-02_pre-start.jpg

Hier voor de pre-start lijn wachten. De volgende keer slaan we dit onderdeel over, want je mag ook met je servicetruck naar de start gebracht worden. Het wachten duurt dan nog wel net zo lang, maar je hoeft niet zo lang in je raceoutfit te lopen.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-03_wachten.jpg

Hier wachten voor de echte start.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-04_eenzame.jpg

In de verte rijdt Aalt een eenzame strijd tegen de klok. Hij won.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-05_gekwalificeerd.jpg

Gekwalificeerd voor de returnrun. Nog gauw even de accu opladen en brandstof bijvullen. De temperatuur van het koelwater bleef goed laag.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-06_aanslag.jpg

Eigenlijk viel het nog wel mee met de aanslag van zout. De koelgaten van de voorrem hebben we afgeplakt om te voorkomen dat het zout naar binnen komt. 

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-07_strookjes2.JPG

De strookjes van de tijdwaarnemingen. Met zowel over de afstand van 1 km als over de afstand van 1 mijl ruim  99 mph voor de eerste run en ruim 97 mph voor de return run. Hier doen ze alles in mijlen. De FIM zal later ook de tijd in km/u geven, maar we kunnen zelf ook rekenen.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-08_return.jpg

Hier bij de start van de return run. Toen we aankwamen was er nog een coureur onderweg naar ons toe, dus daar moesten we nog even op wachten, maar het viel ons erg mee hoe snel we in de tegenovergestelde richting van start konden gaan. Het bleek dus echt wel zo te zijn dat gekwalificeerde rijders voorrang krijgen. Dat is ook nodig om binnen de twee uren de return run succesvol te kunnen afleggen. Het is toch zeker wel 25 km. rijden met de auto om met de motor na de eerste run via Impound naar de start van de return run te gaan. 

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-09_controle.jpg

De motor wordt gecontroleerd na de succesvolle return run. AMA officials in rood T-shirt en een FIM man in grijs.

 

b_200_300_16777215_00_images_NB18-10_cilinderkop.jpg

De cilinderkop is er door Maarten en Aalt afgehaald om toegang te verschaffen tot de cilinder. Het meten van de cilinderinhoud is dus serieus werk.

 

 

: Строительство домов под ключ. Быстрая строительство домов под ключ недорого. Строительство кирпичных домов под ключ. Технология строительства каркасного дома. Качественное строительство каркасных домов. Строительство домов каркасно щитовых. Ремонт крыши частного дома. Быстрый ремонт своими руками частный дом. Частный дом капитальный ремонт. Самоделки для рыбалки видео. Лучшие самоделки для рыбалки своими руками. Самоделки для рыбалки фото.
Укладка ламината своими руками. Какова стоимость укладки ламината. Работа укладка ламината. Бизнес идеи для начинающих. Как начать бизнес без вложений. Строительный бизнес с чего начать. Фото поделки своими руками. Лучшие поделки для сада своими руками. Как сделать поделку своими руками. Дизайн гостиной фото. Красивый дизайн гостиной в квартире. Гостиные маленькие дизайн.