Laatste Nieuws
Nieuwsbrief 22: de laatste racedag.
Donderdag 28 aug. 2014.   Voor de middag: Eerste run mislukt. Helaas kwam Aalt v
Nieuwsbrief 21: Alles voor vandaag afgelast.
Woensdag 27 aug. 2014.   Voor de middag: Wachten Hi guys, how are you doing toda
Nieuwsbrief 20: “Not qualified”.
Dinsdag 24 aug. 2014.   Voor de middag: We vertrokken op tijd van de camping. H
Nieuwsbrief 19: niet gereden, maar wel veel geleerd.
Maandag 22 aug. 2014   Voor de middag: Dank jullie wel voor de vele felicitaties
Nieuwsbrief 18: We hebben een nieuw Wereldrecord!!!
Zondag 24 aug. 2014    Direct bij de eerste poging is het Aalt Toersen gelukt o
Nieuwsbrief 17: Oude schoenen kopen.
Zaterdag 23 aug. 2014.   Gisteren hebben we rondgekeken in diverse winkels en boodsc
Meest gelezen
Nieuwsbrief 08: Hij doet het!
31 aug. 2013.   De Groene Tulp kan rijden. Na een korte onderbreking door z’n
Nieuwsbrief  05: Groene Tulp op Pitstopdag bij Ten Kate Racing.
28 april 2013.   De recordmachine is inmiddels zo ver klaar, dat hij op zijn wielen
Nieuwsbrief 07: Groene Tulp nadert testfase.
22 juli 2013.   Aalt Toersen breekt sleutelbeen. Nou is het ook wat. Zijn we bij
Nieuwsbrief 04
18 maart 2013. Model gekleurd en PK’s gemeten. Het schaalmodel is er nu in de kleuren zoa
Nieuwsbrief 11: De nieuwe Tulp
4 februari 2014.   We kunnen nu wat foto's laten zien van de totaal vernieuwde recor
Nieuwsbrief 09: De eerste proefrit
21 oktober 2013   Proefrit. Bij een eerdere poging kwamen we er achter dat er no

Nieuwsbrief 05: Groene Tulp op Pitstopdag bij Ten Kate Racing.

28 april 2013.

 

De recordmachine is inmiddels zo ver klaar, dat hij op zijn wielen kan staan en al een goed beeld geeft hoe hij er uit zal zien, als hij helemaal klaar is. 

 
Zo’n 7.000 enthousiaste motorsport liefhebbers bezochten de Pitstopdag en zagen de Groene Tulp. De reacties waren zeer positief.  Hiernaast zien we het technische kernteam met Aalt in het midden met in zijn handen het schaalmodel. Op de voorgrond Maarten Fijlstra de technische projectleider. Achteraan Cees Lubbers en voor hem Gerrit Tuenter.

 

Er is een planning gemaakt voor alle vervoer en verblijf naar Bonneville en daar gaat toch een fors bedrag mee gemoeid. Het wordt nu tijd dat er zeer actief naar sponsoring gezocht gaat worden, tenslotte is de racer nu toonbaar en het vermogen van het motorblok is zeer bemoedigend. Naast enkele grote sponsoren zal zeker ook een beroep moeten worden gedaan op de fans. Daarvoor is een Club van 50/100 opgericht. Leden doneren 50 euro of 100 euro en krijgen daarmee 1 resp 2 kansen op het winnen van één van de schaalmodellen. Inmiddels is er een Stichting opgericht die de werving en beheer van de sponsorgelden voor haar rekening neemt, zodat de techneuten zich volledig op de recordmachine kunnen concentreren. Zodra onze bankrekening bekend is zullen wij jullie informeren over de club. Inmiddels zijn er al een aantal leden die cash betaald hebben en we hopen dat er nog velen zullen volgen.

Het lijkt er sterk op of we al op het zout gereden hebben,maar je snapt wel dat het een grapje is. Het schaalmodel wordt steeds mooier en is inmiddels voorzien van stickers van de sponsors.

 

In deze nieuwsbrief gaan we wat dieper in de techniek en dan met name de ontsteking en de uitlaat. Een man die z’n hele leven al bezig is met 50cc tuning en dan vooral op het gebied van de Kreidler sprinters, is Luc Foekema. Luc ontwikkelde de UtraSap, een elektronische ontsteking met verlating van het ontstekingstijdstip naarmate het toerental oploopt. Aalt en Luc kennen elkaar al vanaf midden jaren 60 toen Aalt begon met racen. Luc was toen al een actief racer en tuner. Al meer dan 10 jaren gebruikt Aalt deze ontsteking op zijn racers en het is logisch dat hij deze ontsteking ook op de recordmachine wil hebben. Luc sponsort ons project met zo’n ontsteking. 

Er zijn maar weinig mannen die, o.a. aan de hand van de cilinderpoorten, toerentallen, enz., kunnen berekenen hoe de uitlaat moet worden gemaakt. Luc kan dat en heeft dit ook voor ons project gedaan. Aalt heeft die berekeningen omgezet in een “uitslag” welke als mal gebruikt kan worden om stukjes plaatstaal te knippen welke daarna rond gewalst en gelast moeten worden. Het is een heel karwei dat nauwkeurig moet gebeuren zodat niet alleen de gewenste vorm verkregen wordt, maar er mogen geen foute lasjes in zitten en elke las moet daarna aan de binnenkant weer glad gehamerd worden. In totaal zijn 8 stukjes plaat nodig voor onze uitlaat en dan moet er nog een “kop” en een “staart” aan. 
We zijn natuurlijk uitermate dankbaar dat Luc deze bijdrage aan het project heeft geleverd en de praktijk toont aan dat deze onderdelen uitstekend voldoen.
 
Hiernaast een foto van de UltraSap onsteking van Luc Foekema Op onze website, op de pagina “Ontwikkeling”, vind je dit plaatje ook met daarbij een stukje uitleg hoe het werkt.                      
 
Hier kun je zien hoe Aalt de uitlaten maakt aan de hand van de berekeningen van Luc Foekema. Meer details vind je op de website.
 

 

In de volgende nieuwsbrief gaan we onze opties voor het blokje nader bekijken, met foto’s van de carters, enz. 

 
Met vriendelijke groet,
Team Groene Tulp.
 
Website: www.groene-tulp.nl
e-mail: info@groene-tulp.nl

 

 

 
 
 
 
 

Nieuwsbrief 06: Groene Tulp in Het Motorrijwiel magazine.

25 mei 2013.

Wim Heeroma schreef in Het Motorrijwiel een mooi artikel over ons project. Met toestemming van de schrijver mogen wij het artikel gebruiken. Wil je het originele verhaal, kijk dan in nr. 123 (mei/juni2013) van HMR.

Het artikel vind je op de laatste 2 pagina’s van deze nieuwsbrief.

 

Gewijzigde planning.


We hebben onze plannen wat bij moeten stellen. Het blijkt toch dat we veel te optimistisch waren en dachten dat we dit jaar al naar Bonneville zouden kunnen gaan. De machine is nog niet klaar en we zouden volgende week al een deel van onze uitrusting per zeevracht moeten gaan verzenden. We zouden daarmee grote risico’s nemen en dat kan natuurlijk niet.
We hebben afgesproken dat we het vervolg in 3 stappen zullen uitvoeren, zeg maar: een drietraps raket.

 

Stap-1: Er voor zorgen dat er goed en veilig met de recordmachine gereden kan worden. Dus gewoon op een stuk weg kunnen wegrijden en stoppen, met remparachute. Dat lijkt gemakkelijker dan het is en we moeten er rekening mee houden dat er nog aanpassingen aan de machine nodig zijn. Zo zijn we er nu al achter gekomen dat de steunwieltjes naar voren verplaatst moesten worden omdat deze voor de zitpositie in de weg zaten. Dit traject  moet voor de zomer afgerond kunnen worden.

 

Stap-2: Sneller rijden dan het huidige record. In stapjes zullen we de afstand steeds langer maken en daarbij de eindsnelheid steeds hoger brengen. Hiervoor moeten we natuurlijk een geschikte baan hebben. We hebben toezegging om gebruik te mogen maken van een startbaan op een vliegveld. Omdat een startbaan voor ons niet lang genoeg is zijn we ook nog op zoek naar een zeer lange rechte baan waarop het mogelijk zal zijn op in de hoogste versnelling op topsnelheid te kunnen rijden. We moeten dan ruim boven het huidige record rijden, dus ca. 240 km/u.  We denken dat dit nog in 2013, in het najaar, mogelijk moet zijn. We onderzoeken nog de mogelijkheid om in deze fase toch nog een erkend record te kunnen vestigen. In deze fase zullen we ook goed duidelijk moeten krijgen wat het effect zal zijn als we op 1500 meter hoogte (Bonneville) gaan rijden.

 

Stap-3: Naar de Speedweek augustus 2014 in Bonneville om daar het officiële wereld snelheidsrecord te verbeteren. Onze kansen moeten dan heel groot zijn. We willen beslist naar dit evenement omdat we in deze week meerdere startmogelijkheden zullen krijgen. Andere 1- en 2-daagse evenementen vallen af omdat je voor een record erg afhankelijk bent van weersomstandigheden.

De tijd die we op deze wijze winnen moeten we ook gebruiken voor goede voorbereiding en vooral voor het vinden van sponsors. Daar moeten we op korte termijn succes in boeken en ieder die denk ons hiermee te kunnen helpen vragen wij contact met ons op te nemen. Een paar grote sponsors zouden we nog moeten hebben, maar we vinden het ook erg belangrijk dat we een grote groep supporters hebben die lid worden van onze Club van 100 of Club van 50. Kijk op  onze website op de pagina Sponsors en meld je aan per e-mail. 

 

Ontwikkeling.


We denken dat we de definitieve uitvoering al bijna bereikt hebben. We denken dat we in de loop van juni kunnen beginnen met voorzichtige rijproefjes. Als het zover is, dan melden we dat zo spoedig mogelijk. Er is de laatste weken vooral veel werk verricht aan afwerking van details zoals koelsysteem, voor- en achtervork, vering en zitplaats. Hierna eerst nog een foto van de situatie zoals deze eind april op de pitstopdag bij Ten Kate was.

 

Hier zien we voorop nog het grote vat voor het koelwater. Inmiddels gebruiken we een deel van het frame als koelwater reservoir. Hierna nog wat plaatjes van het “Kreidler-achtige” blokje met de carters van Ponti (zie vorige nieuwsbrief). Van de drie opties voor het motortje lijkt deze variant voorlopig het beste te zijn, maar daar komen we de volgende keer in detail op terug.

 

 

Met vriendelijke groet,

Team Groene Tulp.

 

Website: www.groene-tulp.nl

e-mail: info@groene-tulp.nl

 

Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing  Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl

 

 

Zie volgende blz. voor het artikel in HMR.

 

 

Nieuwsbrief 07: Groene Tulp nadert testfase.

22 juli 2013.

 

Aalt Toersen breekt sleutelbeen.

Nou is het ook wat. Zijn we bijna aan het testen toe en breekt onze coureur z'n sleutelbeen. Nou ja, het lijkt allemaal nog wel mee te vallen. We hebben de rijvaardigheidstesten een paar weken uitgesteld (was ook wel gewenst ivm vakantie en de hitte van de laatste dagen) en gaan intussen een aantal punten nog wat verbeteren.

De gehavende Honda 125 van Aalt. (foto Bas Krale).

 

Hoe kwam dat nou? Vorig weekend waren er in Assen races van de HARC (Hist. Automobiel Ren Club) waarbij ook ruimte in het programma was voor klassieke zijspannen en de Golden 50- en 125 cc klasse. Altijd goed om in conditie te blijven en het is nog machtig mooi werk ook, dus Aalt had ook ingeschreven. Op vrijdag was er een eerste race en deze verliep al niet zo voorspoedig voor Aalt. Z'n Kreidler liep stuk en hij kon nog net een paar rondjes maken op de 125cc Honda welke hij als reserve machine had meegenomen.  In de zaterdag race dus van start op de Honda en dat ging lekker, totdat een mede coureur, zonder enig teken te geven, zonder snelheid te minderen en voor te sorteren, plotseling besloot om z'n machine naar rechts te sturen om de pitstraat binnen te rijden. Daar reed Aalt, die geen kant op kon en een crash was onvermijdelijk.

 

De Kreidler-achtige carters.

Zoals beloofd hier nog wat meer details over de gebruikte carters. Vanaf halverwege de jaren 60 is Aalt al bezig met het tunen van Kreidlers. De laatste jaren gaat het er vooral om te zoeken naar nieuwe opties voor de oude Kreidler blokken. Eén van deze opties betreft de cilinder en zuiger. Door moderne ontwikkelingen zijn de huidige 50cc cilinders en zuigers stukken beter dan wat er destijds op de markt beschikbaar was. De keuze van Aalt is gevallen op de 50cc watergekoelde KTM cilinders, maar die passen natuurlijk niet op de oude Kreidler carters.  Eerst ging Aalt experimenteren met het oplassen van de Kreidler carters, zodat er voldoende "vlees" ontstond waar de tapeinden voor de KTM cilinders in gemaakt konden worden.  De Engelse racevriend Ron Ponti  heeft inmiddels van de opgelaste oude carters nieuwe mallen laten maken zodat compleet nieuwe carters gegoten konden worden. Daarbij is ook extra "vlees" aangemaakt voor de krukas lagering. Kreidler gebruikte schouderlagers voor de krukas, maar Aalt wil graag rollagers welke meer stabiliteit aan de krukas geven.

Hieronder zie je een paar foto's van de nieuwe carters welke deels al bewerkt zijn, zodat de originele assen en tandwielen van Kreidler er weer in zouden kunnen. 

 

De planning.

Voorlopig houden we nog een heel globale planning aan, waarbij de Bonneville Speedweek 2014 vast staat:

 

juli t/m sept. 2013:  Afbouwen recordmachine en rijvaardigheidstesten.

okt t/m mrt 2014:  snelheidstesten en verbeteren van de machine. Tevens reserve blokken maken.

voorjaar 2014: Een record rijden met nationale (KNMV) erkenning ergens in Nederland.

mei 2014:  Materiaal op transport naar Boneville

aug 2014: Het record verbeteren tijdens de Bonneville Speedweek op de zoutvlakte in de VS.

 

Zowel technisch als organisatorisch zullen we nog heel wat werk moeten verzetten, maar het team is daar niet minder enthousiast om. We gaan er voor!

 

Met vriendelijke groet,

Team Groene Tulp.

 

Website: www.groene-tulp.nl

e-mail: info@groene-tulp.nl

 

Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing  Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl

Nieuwsbrief 08: Hij doet het!

31 aug. 2013.

 

De Groene Tulp kan rijden.
Na een korte onderbreking door z’n gebroken sleutelbeen kan Aalt z’n handen al weer redelijk goed gebruiken, maar de kracht moet nog wel terugkomen. Maarten en Aalt  hebben  de record racer inmiddels zover klaar,  dat er mee gereden kan worden. Nou ja, rijden?  Hij heeft even wat heen en weer gerold op de steunwieltjes en het is ons duidelijk dat we toch nog even wat aan die steunwieltjes moeten doen voordat er gas gegeven kan worden.  Dus we naderen een spannende tijd. Hier zit iedereen op te wachten en de (motor)pers wil daar natuurlijk bij zijn. Voorlopig zal gereden worden zonder de stroomlijn, want we willen eerst zeker weten of de racer goed en veilig rijdt. De verwachting is dat er nog aanpassingen nodig zijn en zo kunnen we er ook nog gemakkelijk bij. We hebben het liefst dat  straks de mal voor de stroomlijn in 1 keer goed is. 
 
 

Aalt in positie achter het stuur van de Groene Tulp.

 

 

 

 

 
 
We moeten nu eerst extra grotere steunwielen aanbouwen zodat Aalt kan leren omgaan met het sturen zonder gewicht te verplaatsen, met de vreemde lage zithouding en de extreem lange wielbasis. Volgens Aalt is het  net alsof je voor het eerst op een surfplank staat: “Het duurt even voordat je de balans te pakken hebt”. 
 
 
 
Het blok.
In aanvulling op de vorige nieuwsbrief laten we jullie hier nu wat foto’s van het carter zien.

     

Als je goed kijkt, dan zie je dat de carters niet zo precies op elkaar passen dan bij de fabrieksmatige Kreidler blokken. Dit is “handwerk” waarbij het alleen om de passing van het inwendige gaat. Rondom de krukas is veel meer “vlees”.

           Als je goed kijkt dan zie je de boring van 39.46 op de zuiger staan. Dus echt 50cc! Voorlopig werken we nog met de standaard KTM cilinder en zuiger. Inmiddels is er een 2de blok klaar waarmee we op de testbank en onder de oude Van Veen Kreidler van Aalt verder gaan experimenteren.

    

Linksonder zie je extra ruimte voor koelwater. Het krukasje en het versnellingsbakje passen keuring in het carter. Waar Kreidler de carters met M6 bouten aan elkaar zet, doen wij het hier met M8 rondom de krukas. Bovendien zijn de pasvlakken van beide carters breder dan Kreidler. We gebruiken nu geen papieren pakking meer tussen de carters, zodat  alles nauwkeuriger in elkaar kom te  zitten.

      

Hier het speciale versnellingsbakje van De Jager. De tandwiel verhoudingen zijn speciaal voor De Groene Tulp gemaakt. De schakelwals is een paar mm breder dan die van  Kreidler en daarmee veel stabieler dan de originele van Kreidler die nogal eens stuk ging. Alleen de twee grote gaffels zijn van oorsprong van Kreidler, maar wel gewijzigd.

Op de foto linksboven is nog iets te zien van het rollager dat we voor de krukas gebruiken in plaats van de Kreidler hoekcontactlagers.  Als reactie van één van lezers kregen we de opmerking dat rollagers toch meer weerstand hebben dan kogellagers en waarom dan rollagers? Wij weten ook niet precies wat het beste is en hebben ook geen behoefte aan langdurige theoretische onderbouwingen. Voor ons tellen ervaring en enkele praktische argumenten zoals:
- Bij een hoekcontactlager is ook de axiale speling erg belangrijk en die geeft ook weerstand. Bij een rollager speelt axiale speling geen rol en kan de krukas zelf z’n ideale positie bepalen met minder wrijvingsweerstand.
- Het rollager geeft naar ons gevoel meer stijfheid aan de krukas. 
 
   

    Hier nog even een foto van Aalt met z’n oude 1969 Van Veen Kreidler met daaronder het 2de Speciale blok om even te testen hoe het loopt en of de versnellingsbak goed functioneert.  Dit was een zeer geslaagde test.        

 Contact met John Buddenbaum.

 

    Inmiddels hebben we ook goede contacten met John Buddenbaum, de huidige wereldrecordhouder. John voorziet ons van zeer nuttige tips en heeft ons hulp aangeboden. We vinden dat zeer sportief van hem.  Hier nog even een foto van John met z’n Budfab recordmachine.

 

Foto van internet.  
  
 

Planning.

Volgende week heeft Maarten vakantie en daarna heeft Aalt nog een week vakantie, dus eerst even rust in de tent. We zijn dus zo maar weer een maand verder voordat de Groene Tulp weer in actie komt.

 

We richten ons nu voor het wereldrecord op de Bub Speed Trials welke eind augustus 2014 in Bonneville  plaatsvinden. We zoeken contact met de KNVM om te kijken wat we vooraf nog kunnen doen in Nederland.

Zodra Aalt het rijden onder de knie heeft, dan gaan we op snelheid oefenen op een vliegveld, waar we al toestemming voor hebben. Dat zal waarschijnlijk nog eind van dit jaar kunnen. Intussen moeten we ook nog dringend op zoek naar sponsoring. Er zijn al wat contacten, maar we kunnen pas de vlag uitsteken als we zekerheid hebben. Dus sponsoring en tips zijn van harte welkom. Met onze club van 50 / 100 loopt het redelijk, maar dat moet ook nog meer op gang komen.  Daarom sturen we als extra bijlage het club van 50/100 formulier mee. Als je al lid bent, dan kun je misschien nog iemand anders overhalen. Alle beetjes helpen en we zijn ook blij met de morele steun van onze leden.

De volgende nieuwsbrief zal eind september verschijnen.

 

Met vriendelijke groet van het team

De Groene Tulp.

 

Website: www.groene-tulp.nl

e-mail: info@groene-tulp.nl

Green Tulip / Groene Tulp is een project van Classics Racing  Zwolle (Cees Lubbers) www.classics-racing.nl

 
 
 
 
 
 
: Строительство домов под ключ. Быстрая строительство домов под ключ недорого. Строительство кирпичных домов под ключ. Технология строительства каркасного дома. Качественное строительство каркасных домов. Строительство домов каркасно щитовых. Ремонт крыши частного дома. Быстрый ремонт своими руками частный дом. Частный дом капитальный ремонт. Самоделки для рыбалки видео. Лучшие самоделки для рыбалки своими руками. Самоделки для рыбалки фото.
Укладка ламината своими руками. Какова стоимость укладки ламината. Работа укладка ламината. Бизнес идеи для начинающих. Как начать бизнес без вложений. Строительный бизнес с чего начать. Фото поделки своими руками. Лучшие поделки для сада своими руками. Как сделать поделку своими руками. Дизайн гостиной фото. Красивый дизайн гостиной в квартире. Гостиные маленькие дизайн.